Dobrá fotografie vyvolává emoce. Těch lze docílit mnoha prostředky. V tomto článku pro začátečníky se pokusím zmínit základní postupy, jak vyvolávat emoce a jak tvořit hezké a neobvyklé fotky bez profi vybavení.

Už při pořizování snímku i následnými úpravami pomocí softwaru lze obrázek zlepšit o 100 %. Dozvíte se, na co se vyplatí dávat pozor a jak dát fotkám šmrnc. I s levným nádobíčkem lze pořídit kvalitní a zajímavé kousky vyvolávající v divákovi přesně takové emoce, jaké si fotograf přeje. Pomohou vám následující tipy.

1. Vyberte vhodné světlo

Je lepší fotit navečer nebo ráno, boční světlo působí emotivněji, stíny jsou delší a výraznější. Fotografie vytvořené v poledne jsou neplastické, ploché. Nepoužívejte integrovaný blesk. Přijdete o stíny, fotka bude placatá a nezajímavá. Jedním z prvků, na kterém si dávám záležet u svých dark art fotografií, je právě ostré boční světlo. Zkuste si následující snímky představit s přímým nasvětlením nebo s využitím blesku. Byly by o ničem. Podívejte se na směr světla a vzniknuvší stíny.

Boční světlo

Boční světlo

2. Ztmavte okraje

Člověk je zvyklý vidět to tmavší dole. Ztmavte spodní část a fotka bude příjemnější a lidštější. Ztmavte horní část a bude působit emotivněji a melancholičtěji. U této drobné úpravy platí lidové "Za málo peněz hodně muziky", protože ač drobnost, hodně fotce pomůže.

Původní fotografie
Původní verze

Ztmavené okraje
Ztmavená horní a spodní část

3. Pohrajte si s barvami

Ne vždy je vhodné zanechat fotce původní barevnou sytost. V drtivé většině svých fotek barvy ubírám, mnohdy až k odstínům šedi. Takové fotky působí chladněji, neútulně, ale jsou emotivnější. Experimentujte s barvami. Někdy je dobré zabarvit snímek mírně do žluta nebo do modra. Někdy se hodí barvy naopak posílit.

Původní fotografie
Původní verze

Snížená sytost barev
Snížení sytosti barev

Původní fotografie
Původní verze

Zvýšená sytost barev
Zvýšení sytosti barev

4. Doostřujte

Dobrá fotka je ostrá fotka. S vyloženě rozmazanou fotkou už nic neuděláte, software není všemocný. Ale dá se tomu pomoci, a to mnohdy výrazně. Přitom právě s ostrostí má mnoho začínajících fotografů obrovské problémy. Zvětšete obrázek na dvojnásobek požadované velikosti (chcete-li mít obrázek v rozlišení 800x600, zvětšete ho na 1600x1200). Nyní ho několikrát doostřete tak, aby byl mírně přeostřený. Zmenšete ho zpět na původní velikost (v našem případě 800x600). Bingo. Asi to jde i jinak, cest je mnoho.

5. Retušujte, vyhlazujte

Zrnitá a zašumělá fotka málokdy působí dobře. U nočních nímků je to typické. Využijte redukci šumu, vyhlaďte rovné plochy bez výrazné struktury (např. silnice či obličeje). Opatrně u struktur (např. tráva), tam by byl výsledek přesně opačný. Příliš výrazné kamínky na prašné cestě odpoutávají pozornost. Klidně je vyretušujte. Divák si ani neuvědomí, že tam byly. Stejně by ho rušily.

6. Nefoťte všechno

Nebojte se uříznout broučkovi tělíčko (obrazně, proboha!). Fotíte-li budovu, klidně část usekněte a nechte diváka, aby si domyslel zbytek. Lidé mají tendenci domýšlet si to, co se jim hodí. Motiv působí impozantněji, není-li zobrazen celý. Tento postup je ideální pro vodní plochy. Nenaznačením jejich velikosti snímku dodáte úplně jiný ráz. Příkladem může být následující fotografie.

Co je za obrubníkem vpravo? Strmý sráz, pole, vodní hladina, silnice?
Co je za obrubníkem vpravo? Strmý sráz, pole, vodní hladina, silnice?

7. Vytvářejte kontrasty

Odlišnost provokuje a přitahuje pozornost. Dva velké stromy vedle sebe nezaujmou. Malý vedle velkého ano. Obrovské hejno ptáků nic neřekne, divák se nemá na co zaměřit. Dvojnásobný ptačí jedinec v houfu či stožár okamžitě přitáhne pozornost. Hledejte motiv. Nenuďte.

Pneumatika provokuje a přitahuje pozornost, ani nemusí být hlavním motivem.
Pneumatika provokuje a přitahuje pozornost, ani nemusí být hlavním motivem.

8. Využívejte popředí

Zakrýt část hlavního motivu nemusí být vůbec od věci. Klidně nechte vyčuhovat jen část automobilu, na který se zaměřujete. Foťte zpoza keře. Nechejte v záběru kmen stromu těsně před vámi. Foťte z trávy nebo z houští. Popředí vyplní fotku a skryje hluchá místa. Snímek je akčnější.

Drátovaný plot vlevo dodal fotce druhý rozměr.
Drátovaný plot vlevo dodal fotce druhý rozměr.

9. Pryč od středu

Hlavní motiv necpěte na střed. Posuňte ho do strany. Říká se tomu třetinový princip, neboli zlatý řez, který využívají umělci již po staletí. Google poradí. Rozdělte si snímek do třetinek a důležité prvky fotky umístěte do jejich průsečíků. Nebojte se ho dát i úplně do rohu. Člověk podvědomě "čte" obrázek z levého horního do pravého dolního rohu. To nejdůležitější by se tedy mělo nacházet nejlépe vpravo dole. Rohy fotky jsou magické místo poutající na sebe pozornost. Středovky jsou známkou amatérismu. Také proto se za své staré snímky tak stydím. Pamatujte však na to, že více prostoru by mělo být ve směru pohledu fotografované osoby či zvířete, jsou-li hlavním motivem. Opět téma na dlouhé povídání a hromadu ukázek, snad příště.

Původní fotografie
Původní verze - nuda.

Vhodnější kompozice - fotka je dynamičtější
Vhodnější kompozice - fotka je dynamičtější.

10. Nebojte se tmy

Vydáváte-li se na lov nočních snímků, začněte těsně před úplným setměním, kdy ještě není obloha zcela černá. Barevné tónování při stmívání má něco do sebe. Nefoťte z ruky, fotky budou rozmazané. Nemáte-li stativ, položte přístroj klidně na patník, takové situace jsou mnohdy skvělou zásobou originálních kompozic. Ani blesk u nočních fotografií není dobrý nápad. Vyzkoušejte a uvidíte. Noční fotografie má obrovské kouzlo i potenciál, který mnoho začínajících fotografů neumí využít.

Noční fotografie s delším expozičním časem
Dlouhý expoziční čas

11. Řežte, sekejte, stříhejte

Všechny své fotky před publikací ořezávám. Nepodstatné věci nemusí být vidět. Nebojte se ořezat i více než půlku snímku. Vidět by mělo být opravdu jen to nejdůležitější a mělo by to být také na optimálním místě. Pokud už jste vyfotili středovku, ořežte obrázek tak, aby byl hlavní motiv mimo střed. Vyzkoušejte, jak snímek vypadá zrcadlově otočený. Budete překvapeni, jak rozdílný dojem ve vás otočená fotka zanechá. Asi čtvrtinu svých fotografií zrcadlově otáčím. V dokumentárních fotkách s otáčením opatrně, lidé nemusí skousnout svatého Jiří jinak, než skutečně stojí.

12. Změňte formát

Nebojte se úplně změnit formát vašeho díla. Někdy se hodí čtverec, jindy úzká nudle. Nebojte se zkoušet i netradiční formáty. Oblíbil jsem si širokoúhlý ořez, oproti běžnému poměru stran 4:3 působí většinou příjemněji. Moc nedoporučuji fotit na výšku (i když u postav si moc nevyberete), na monitoru taková fotka nevypadá dobře. Při prohlížení jsou okolo ní rušivá hluchá místa.

13. Přidejte rámeček

Dáte tím fotografii prostor, zvýrazníte formát. Lidé se na fotku budou lépe soustředit, ta více vynikne a upoutá pozornost. Tady pozor na experimenty, různé barevné rámečky s přechody či dokonce strukturou na pozadí spíše uškodí. V jednoduchosti je krása. Jde přeci o fotku.

Fotka bez rámečku
Něco tomu chybí

Fotka s rámečkem
S rámečkem je to lepší

14. Úpravy neukládejte přímo do originálního obrázku

Mnohokrát se vám stane, že se rozhodnete obrázek upravit jinak, některou úpravu anulovat. Volte nedestruktivní úpravy, ukládejte v grafickém editoru změny do vrstev. Až se k nim budete vracet, oceníte to. Vytvoříte si tak vlastní tutoriál, jehož jednotlivé kroky budete mít vždy jako na dlani. Ukládejte různé úpravy do různých vrstev, přepínejte mezi nimi. Často je ta zavržená nejlepší.

15. Naslouchejte. Porušujte pravidla.

Vložte svá díla do webových fotogalerií (i zahraničních) a poučte se z kritiky. Pokud vám více než tři lidé řeknou, že je něco špatně, asi to tak bude. Vyslechněte si názory druhých. Přijměte kritiku, byť tvrdou. Jen díky ní se můžete zlepšovat. Originalita někdy zůstává nepochopena, s tím se musíte smířit. Nefotografujete pro sebe. Na druhou stranu je hloupost dělat jen to, co chtějí druzí. Buďte sví a nebojte se svými fotkami provokovat. V rámci slušnosti, samozřejmě. Jste-li přesvědčeni o vlastním postupu, trvejte na něm.

Někdy je lepší spolehnout se na vlastní cit a oprostit se od všech pravidel. Vyfotit scénu obráceně, just ji píchnout na střed. Neříkám, že je to špatně. Ale s rozumem. Obrázek by měl být v prvé řadě čitelný. Musí být jasné, o co vám jde.

Záměrný náklon


Experimentujte!

Tento článek není dogma. Je naprostá hloupost slepě se řídit jen tím, co vám kdo nakuká. Nejužitečnější jsou vlastní zkušenosti. Není důležité něco jen tak udělat, je důležité vědět, jak to udělat. Hezké přísloví říká: "Dejte příteli rybu a nakrmíte ho na jeden den. Naučte ho rybařit a nakrmíte ho na celý život". Sledujte fotografie autorů, které se vám líbí a snažte se pochopit jejich cíl, účel i postup tvorby.

Nekopírujte, není nic horšího, než se piplat jen s tím, co dělají ostatní. Originalita se obrovsky cení. Většinou ale až dodatečně. Při focení přemýšlejte, rozvrhněte si předem snímek. Mnozí si myslí, že stačí chodit a cvakat. Jsou spokojeni s průměrnými snímky, dobře jim tak. Nebojte se využít netradiční postupy, úpravy, foťte to, co vás baví, věnujte tomu čas.

Snímek jedoucího vlaku nic nesliboval. Je to experiment, který náhodou vyšel.
Tento snímek obyčejného vlaku nic nesliboval. Je to experiment, který náhodou vyšel.

Na druhou stranu - obdivované fotografie divoké zvěře či vodních ptáků nejsou výcvaky. Jejich autoři čekají mnohdy bezvýsledně celé hodiny, brodí se po pás ve vodě, mrznou ve větru. Perfektní výsledek bez obětí nedosáhnete. Vyražte do staré tovární haly, na okraj hlubokého lesa, přivstaňte si na pořádnou mlhu. Sami budete s výsledkem mnohem spokojenější, snímky pro vás budou něco znamenat. A bude to na nich znát. Jakmile pochopíte principy, budete mnohem mocnější a vaše díla působivější. Budete moci manipulovat s náladami lidí, ovlivníte jejich pohled na fotografované místo. Budete-li chtít, rozesmutníte nebo rozveselíte je. Můžete na ně hodit pocit ztísněnosti i radosti. Vhodný název fotografie a komentář někdy velmi pomůže.


A pár krátkých tipů nakonec

  • Ponurost a depresivní ráz získá fotografie výrazným ztmavením její horní části.
  • Fotografie s tmavší spodní částí je přirozenější a příjemnější.
  • Snový dojem vyvolá snížení barevnosti či nádech do jednoho odstínu. Perfektní je opravdová mlha.
  • Jemný barevný přechod uklidňuje. Obloha bez mráčku přecházející z jednoho odstínu barvy do druhého je velmi dobrý základ.
  • Středovka je většinou bezpohlavní a nudná. Mnohem působivější je umístění motivu k okrajům fotografie.
  • Zaplněná levá strana působí znepokojivě, zaplnění pravé strany vytváří klidnější dojem.
  • Využitím popředí bude fotka akčnější a plnější.
  • Chcete-li zaujmout, vytvářejte kontrasty. Fotografie musí mít motiv. Musí být o něčem. Foťte obyčejné věci neobyčejným způsobem.
  • Buďte kontroverzní.
  • Prázdná obloha (nejhůře vypálená) je klasický příznak nezajímavé a obyčejné fotky. Obloha hraje u krajin obrovskou roli.
  • Bleskem toho více pokazíte. Hra světla a stínu vytváří emoce. Blesk stíny ničí.
  • Foťte jednu scénu vícekrát. Je větší pravděpodobnost, že alespoň jeden snímek bude stát za to.
  • Nezapomeňte - všeho s mírou. Všechny úpravy dělejte s citem a nic nepřehánějte, jinak dosáhnete opačného výsledku.
Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 13. 7. 2006, 08:16, zobrazeno 87094x, dnes 2x
4.7 27Hodnocení