Nikon 50 mm f/1.4G
Hodnocení
Michal Škrabálek
9/10
Skvělý portrétový objektiv pro Nikon. Vysoká světelnost, výborné zpracování i optická kvalita.

Padesátka je základním objektivem každého fotografa. A tento kousek s úžasnou světelností f/1.4 je to nejlepší, co pro svůj Nikon můžete pořídit. V tomto článku naleznete shrnutí předností i vad objektivů Nikkor 50 mm f/1.4 a Nikkor 50 mm f/1.8 ve verzích G a D.

Proč padesátku

Rádi pořizujete portréty? Milujete krémově rozmazané pozadí? Fotíte často v prostředí s menším množstvím světla? Nesnesete na fotce šum? Nemáte rádi kompromisy ve kvalitě fotografií? Pak zapomeňte na univerzální zoomovací objektivy a poohlédněte se po pevné padesátce. Pravděpodobně skončíte u Nikkoru 50 mm f/1.4G, což je vrcholná řada nikoňáckých padesátek. K sehnání je ještě starší verze D a ekvivalent s o něco horší světelností f/1.8, které s recenzovanou verzí porovnám také. Ohnisko 50 mm je nejblíže lidskému oku, takže se ideálně hodí pro fotografování momentek a portrétů "do půl těla", zvláště na poloprofi neplnoformátových zrcadlovkách, kde je reálné ohnisko díky crop factoru o něco vyšší, reálně 75mm (laicky řečeno fotoaparát "přibližuje" všechny objekty před ním).

Vilém
Nikon 50 mm f/1.4G @ Nikon D90, expoziční čas: 1/60, ISO: 1100, f/1.4


Varianty Nikonu 50 mm

Nikon má s pevnými padesátkami obrovské zkušenosti, dělá je už dobrých šedesát let. A i když se za tu dobu zdá optický pokrok malý, Nikon přichází stále s dílčími vylepšeními. Výsledná fotografie bude na různých Nikkorech s ohniskem 50 mm kvalitativně velmi podobná. Aktuálně jsou k dispozici tyto modely:

  • Nikon 50 mm f/1.4G (nejvyšší model, nový cca 9000,- Kč, použitý cca 7000,- Kč)
  • Nikon 50 mm f/1.4D (starší verze, použitý cca 5500,- Kč)
  • Nikon 50 mm f/1.8G (verze s mírně nižší světelností za poloviční cenu, nový cca 5000,- Kč)
  • Nikon 50 mm f/1.8D (starší verze jedna osmičky, použitý cca 2800,- Kč)

Janek Buddha IV
Nikon 50 mm f/1.4G - Nikon D90, expoziční čas: 1/4000, ISO: 200, f/2.4

Rozdíl ve kvalitě fotografií mezi všemi uvedenými Nikkory je velmi malý, zatímco rozdíl ceny mezi nejdražším a nejlevnějším je téměř čtyřnásobný. Nějakou dobu jsem měl Déčkovou jednačtverku a později ji nahradil za verzi G. Fotky z obou vycházely totožné.


Nikon 50 mm f/1.4G vs Nikon 50 mm f/1.4D

Géčko je novější, Déčko lze pořídit z druhé ruky za polovic. Následující rozdíly platí plus minus i pro verze f/1.8G a f/1.8D. Z popisu i mých zkušeností je zřejmé, že rozdíly jsou pouze mechanického charakteru a na kvalitu fotky nemají vůbec žádný vliv. To je možná trochu překvapivé vzhledem k tomu, jaké optické rezervy tyto objektivy stále mají (o tom dále).

  • kvalita fotografií je prakticky totožná
  • Géčko disponuje velmi rychlým a tichým ultrazvukovým ostřením (verze D je při ostření hodně slyšet)
  • u verze G lze ručně doostřovat kdykoliv, u Déčka jen po přepnutí na manuální ostření
  • novější model je utěsněn proti vnějším vlivům (prach, voda)
  • starší verze obsahuje kroužek pro nastavení clony, u verze G se clona nastavuje pouze z foťáku
  • při ostření u novějšího modelu se přední člen neotáčí, vše probíhá "uvnitř"
  • géčko je větší, těžší, ale také z odolnějších materiálů
  • nový model umí hezčí bokeh s kruhovějšími odlesky díky devítilamelové cloně
  • pro verzi G změnil Nikon nepochopitelně průměr filtrového závitu z 52mm na neobvyklých 58mm
  • dražší modely obsahují sluneční clonu a pytlík na objektiv v ceně

Tesařík obrovský
Nikon 50 mm f/1.4G @ Nikon D90, expoziční čas: 1/250, ISO: 200, f/3.3


Kvalita obrazu

Hledáte-li nejlepší padesátku pro svůj Nikon, nemáte jinou možnost. Nikkor 50 mm f/1.4G je to nejlepší, co je k dispozici. Alternativní výrobci (Sigma, Tamron, Tokina) nabízejí levnější, ale také opticky méně dokonalé alternativy.

Ostrost

Příkladná od středu obrazu až po okraj. Od clony f/1.8 nahoru naprosto špičková bez jakýchkoliv kompromisů. Budete chrochtat blahem. Znovu opakuji od clony f/1.8, nejlépe f/2.0 nahoru. To, co z jednačtverky leze "na plnou díru" při cloně f/1.4 je totiž děs a běs. V recenzích se to obvykle zmiňuje jen tak mimochodem a považuje se to za "běžnou vadu" všech světelných objektivů. Ale to výrobce neomlouvá. Pro člověka, který si ale koupí Nikon 50 mm f/1.4 (G i D) a který očekává nekompromisní kvalitu za všech okolností, to může být velmi drahé rozčarování. Chcete-li fotit na nejnižší clonu, nečekejte u jednačtverky kvalitní obraz. Je to neostré, rozplizlé, s hromadou chromatické aberace. Přicloňte na f/1.8 nebo f/2.0 a fotky vám učarují. Ale počkat, to už si přece můžete koupit rovnou Nikon 50 mm f/1.8G nebo D za polovic nebo dokonce čtvrtinu ceny? Je to neuvěřitelné, ale je to tak. Nikon si kálí do vlastního hnízda.

Bokeh

Neboli rozmazané pozadí. Čím nižší clonové číslo, tím je nižší hloubka ostrosti (menší prostor na fotce je ostrý) a vzniká nádherné, opravdu nádherné rozostřené pozadí za fotografovaným objektem. Bokeh je u nikoňáckých padesátek fakt krásný. Tady je také jediný optický rozdíl mezi verzí G a D. Géčko má díky devítilamelové cloně přirozenější vzdálené odlesky, déčko je vykresluje s výraznými hranami. Pro portréty a fotografování lidí je tahle padesátka naprosto ideální. Ještě lepší na místa s nedostatkem světla, kde ostatní fotografové budou jen rozhazovat rukama, když jim z foťáku polezou zašumělé snímky bez kresby. Nebo budou muset zapnout blesk.

Vady obrazu

Zkreslení je minimální, interpretace barev příkladná, žádné problémy v protisvětle, vinětace nepostřehnutelná (na profi full frame zdrcadlovkách se patrně trošku projeví u nejnižších clonových čísel). A teď ještě jednou ke zmiňované chromatické aberaci. Od clony f/2.8 nahoru žádný problém. Na clonu f/1.4 - f/2.0 v extrémních případech šílená. Toto je největší vada Nikonu 50 mm f/1.4G i D. U obou je chromatická vada při nízkých clonových číslech dost výrazná a umí pěkně pokazit pořízenou fotografii. Amatér si toho ani nevšimne, ale profíka to musí praštit do očí. Hlavně při zvětšení fotky na 100 % velikosti. Ale abych byl objektivní, tento problém se vyskytuje pouze ve specifických případech, zvláště u kontrastních hran. Což u portrétů není problém. Chromatická aberace je navíc velmi jednoduše softwarově odstranitelná.

Vilém & Hanka
Ukázka chromatické vady - Nikon 50 mm f/1.4G @ Nikon D90, expoziční čas: 1/2000, ISO: 200, f/2.0


Mechanické zpracování

Příkladné. I když Nikon v poslední době přesunul výrobní kapacity do Číny (starší objektivy byly vyráběny v Japonsku), na kvalitě zpracování to není nijak znát. Recenzenti i uživatelé ječí něco o úpadku, ale je pravdou, že kvalitě zpracování nikoňáckých objektivů zkrátka stále není co vytknout. Zvláště v porovnání s konkurencí jako je Tamron nebo Sigma. Nikde nic nevrže, nepraská, vše je pevné, bytelné. V tomto ohledu si Nikon nemůže dovolit zaváhat, je to jeho hlavní konkurenční výhoda.


Doporučení

Chcete-li pro svůj Nikon tu nejlepší padesátku, kupte si Nikkor 50 mm f/1.4G. Úžasná světelnost vám umožní pořizovat snímky i tam, kde si jiní fotografové vylámou zuby nebo budou muset zapínat blesk. Počítejte však s tím, že pro maximální kvalitu budete muset občas přicloňovat na f/2.0. Pokud chcete ušetřit a oželíte některé technické vychytávky (které nijak neovlivní kvalitu fotky), pořiďte Nikkor 50 mm f/1.4D. Stojí polovic a fotky z toho lezou stejné. Máte-li hluboko do kapsy nebo hledáte padesátku s nejlepším poměrem cena/výkon, jednoznačně sáhněte po Nikkoru 50 mm f/1.8G (novější verze) nebo Nikkoru 50 mm f/1.8D, který je v podstatě zadarmo. "Jetý" lze pořídit už za nějaké dva tisíce. Opticky se tomu žádný setový objektiv nebo zoom nemůže rovnat.

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 2. 7. 2012, 08:05, zobrazeno 38832x, dnes 3x
4.3 25Hodnocení