ZOO jako špinavý byznys

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 19. leden 2015

Téměř každé dítě vyrůstá se vzpomínkami na návštěvy ZOO se svou rodinou. Zoologické zahrady přece pomáhají s ochranou zvířat a jejich cílem je vzdělávat veřejnost. Ve skutečnosti je to jen chytře podaná lež.

Vzdělávání nebo peníze?

V zoologických zahradách se děti od mala učí, že je v pořádku vytrhávat zvířata z přirozeného prostředí, dát je pod zámek, jednat s nimi jako s věcí. Toto vykořisťování se často označuje jako podpora vzdělávání. Ve skutečnosti je chov zvířat za mřížemi zastaralý a zbytečný a jednou se na něj lidstvo bude dívat jako na otrokářství, které bylo běžné ještě před relativně krátkou dobou. Zastavte se a porovnejte dva následující obrázky.

Slon v zajetí Slon v přírodě

Mohou duševně zmrzačená zvířata mezi zdmi či mřížemi, neprojevující téměř žádné prvky přirozeného chování, sloužit jako vzdělávací nástroj? Ne. Takto chovaná zvířata pouze celý den lenoší a chovají se diametrálně odlišně, než jak by se chovala v původním prostředí. Zoologické zahrady nijak nepodporují změnu postojů, vzdělání nebo zájem svých návštěvníků o ochranu přírody. Ve skutečnosti nás pouze učí zneužívat živé tvory a pozitivní postoj k ochraně přírody systematicky otupují. Jediné, co v ZOO slouží ke vzdělávacím účelům, jsou cedulky u výběhů. Není to trochu málo?

Běluha v zajetí Běluha v přírodě


Utrpení za mřížemi

Zoologické zahrady jsou zvířecí věznice. Ve většině z nich je zvířatům odepřeno vše, co je pro ně přirozené. Běh, lezení, cestování, migrace, létání, hledání a lov potravy a vody, bránění území, volba partnera i život ve smečce. Místo toho jsou celý život uvězněna v nudě, osamělá, zbavena kontroly nad svým životem, daleko od svého přirozeného domova. Většina z nich prosedí celý den shrbená v kleci na betonové podlaze za kovovými mřížemi. Tygři a lvi mají v ZOO 18 000 krát méně prostoru, než využívají ve volné přírodě. Lední medvědi milionkrát méně. A co stěhovavá zvířata, ptáci, ryby? Vzít ptákovi možnost létat je stejné jako nutit človeka celý život se pohybovat plazením po zemi. Jaký život má lední medvěd v pražské ZOO? Zapojte představivost.

Liška v zajetí Liška v přírodě


ZOO jako přehlídka duševních poruch zvířat

To, co používáme jako trest pro zločince, jsou běžné podmínky pro život zvířat v ZOO. Většina expozic zoologických zahrad neposkytuje zvířatům možnost chovat se přirozeně, krutě omezuje jejich prostor, soukromí i možnost přirozené fyzické námahy. Kotce, klece a výběhy jsou vystavené tak, aby byla zvířata lidem stále na očích. Schované zvíře pro ZOO nemá žádnou hodnotu.

Takové podmínky často způsobují sebepoškozující chování a psychické poruchy. Ty jsou nejčastější u medvědů a kočkovitých šelem, které se monotónně otáčejí v kruhu. Primáti a ptáci se často stávají agresivními. Ubližují sami sobě. Žirafy kroutí krky a ohýbají hlavy tam a zpátky. Sloni často houpou hlavami ze strany na stranu.


Spousta nežádoucích a přebytečných zvířat

Mláďata v zoologických zahradách často přitahují pozornost lidí, ale chovné programy nutně vedou k přebytku méně roztomilých dospělých zvířat. ZOO nejsou zaměřena na obnovu a opětovné začlenění rehabilitovaných zvířat zpět do přirozeného prostředí. Přebytečná zvířata jsou tak prodávána, půjčována nebo vyměňována. Při mnohahodinových transportech zvířata dále fyzicky i psychicky velmi trpí. Pokud jsou zvířata nežádoucí (např. je narušena jejich smečka a navzájem se napadají) a nedaří se je prodat nebo umístit jinam, jsou zlikvidována. Jistě si vzpomenete na aféru zabitého žirafího mláděte v Kodaňské ZOO. Kdyby se to nestalo před zraky návštěvníků, nikdy by se to lidé nedozvěděli. Tento osud potká v evropských ZOO tisíce zvířat ročně. Jsou známy případy propojení zoologických zahrad s cirkusy, což jsou v podstatě zvířecí koncentráky. O těch bude ještě řeč v následujícím článku.

Ryby v zajetí Ryby v přírodě


Smrt za mřížemi

Zoologické zahrady nechávají zvířata zranitelná vůči nebezpečím, kterým se nemohou nijak bránit nebo před nimi utéct. Dochází k otravám, hladovění, utopení při záplavách i uhoření v případě požárů. Zvířata umírají po požití lidské stravy, mincí, plastových sáčků a jiných předmětů, které lidé vhazují do klecí a výběhů. Zvířata v ZOO se navíc často dožívají významně kratšího věku než ve volné přírodě. Například afričtí sloni žijí v přirozeném prostředí třikrát tak dlouho. Velká část narozených mláďat ani nepřežije.

Krokodýl v zajetí Krokodýl v přírodě


Mýtus o ušlechtilosti

Oficiálním cílem ZOO je poskytování vzdělání a ochrana přírody, reálně však nabízejí pouze zábavu lidem. Na tu se ale dotace nedávají. Věřte, že naprostá většina chovaných zvířat není ohrožena vůbec. Chovné programy zoologických zahrad jsou neúspěšné, protože poskytují nepřirozené prostředí, ve kterém nutí zvířata se reproduktovat. Tato zvířata navíc obvykle nejsou odchycena z přírody, ale po několik generací chována v zajetí, takže jejich chování je od narození zcela odlišné od toho ve volné přírodě.

Orel v zajetí Orel v přírodě

Většina lidí si myslí, že ZOO slouží jako záchytné stanice nebo centra pro reprodukci ohrožených druhů. Není to pravda. Pro tyto účely existují samostatná neveřejná specializovaná centra. Zoologické zahrady narozdíl od nich mají jen velmi malé úspěchy chovu v zajetí. A ani u těch nedochází k návratu zvířat do volné přírody. Jedna z největších lží je, že zoologické zahrady šetří divoká zvířata před vyhynutím a umísťují je zpět do přirozeného prostředí.


Chov pro zisk

Pro zoologické zahrady je zisk důležitější než životní podmínky zvířat, protože bez peněz je ohrožena samotná existence podniku. Přesto většina ZOO podniká se ztrátou a musí permanentně hledat způsoby, jak snížit náklady nebo používat triky na přilákání návštěvníků. Finanční prostředky, které by měly být použity pro zlepšení životních podmínek zvířat, jsou tak často použity na reklamu a lákání nových návštěvníků zábavními atrakcemi nijak nesouvisejícími s chovanými zvířaty. Paradoxně se tak klade větší důraz na to, aby se v ZOO dobře cítili návštěvníci, až potom zvířata.

Medvěd v zajetí


Co s tím můžete udělat vy

ZOO budou nucena zastavit chov a odebírání zvířat z volné přírody, pokud nebudou mít finance na jejich provozování. Nejúčinnější způsob, jak pomoci zvířatům uvězněným v zoologických zahradách, je prosté bojkotování a upozornění ostatních, aby dělali totéž. Zkrátka tam nechoďte. Už nikdy.

Opice v zajetí Opice v přírodě


Čím nahradit návštěvu ZOO

Pokud prahnete po poznávání světové fauny, zábavní průmysl vám nabízí spoustu možností, jak se vzdělávat a zároveň neunudit k smrti. Kromě nekonečného proudu dokumentárních pořadů v televizi existují také velmi povedené DVD a Blu-Ray celovečeráky. Doporučuju například šestidiskovou kolekci Planet Earth od BBC, která se zabývá zvířecími druhy od Antarktidy po africkou savanu. Obsahuje více než deset hodin fantastických záběrů, kterým se návštěva klecí nemůže rovnat. A za zlomek ceny. Pro hráče s Playstationem je ideální skvělá interaktivní hra Africa.

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 19. leden 2015, zobrazeno 10434x, dnes 1x
Hodnocení4.0 (24)

Články > Názory > Související

Za oponou velkochovů kravZa oponou velkochovů krav
Za zdmi mlékárenského průmyslu se dějí věci, o kterých většina lidí nemá ani tušení. Reklamy neříkají, že mléko,...
Život a smrt kuřatŽivot a smrt kuřat
Takto vypadá cesta životem kuřat narozených ve farmách. Bez přikrášlení, jen chladná fakta, fotografie a videa...
25 rozdílů mezi šéfem a vůdcem25 rozdílů mezi šéfem a vůdcem
Máte blíže ke klasickému šéfovi nebo k úspěšnému vůdci? A jak je na tom váš nadřízený? ŠéfVůdce 1. Řídí zaměstnance Podporuje...
Hang Drum - mystický bubínek bohůHang Drum - mystický bubínek bohů
Mezi etnickými hudebními nástroji jsou desítky druhů bubnů a bubínků. Ale jeden z nich naprosto vyniká, i když...
400 zajímavostí o lidech, přírodě a vesmíru400 zajímavostí o lidech, přírodě a vesm...
Mohutně aktualizováno. Věděli jste, že prasata mají třicetiminutový orgasmus, pijavice 32 mozků a komáři zuby?...
Buddhismus a jeho tajemstvíBuddhismus a jeho tajemství
Co má společného Steve Jobs, Tina Turner a Steven Seagal? Jaké je společné tajemství úspěchu známého svalovce,...

edit Přidat komentář

Komentáře (25)

#25
Myš
0
12. duben, hard.sniper (at) seznam.cz
Jsi demagog. To co popisuješ platilo možná tak na ZOO z dob komunismu, ale v dnešní době je už normální, že ZOO napodobuje přirozené prostředí zvířat, nechová osamocené jedince v holém betonovém výběhu, zvířata mohou být klidně schovaná v křoví, v dutých stromech apod., potravu dostávají různě kreativně poschovávanou, aby ji hledala jako v přírodě a... nenudila se... Stereotypní chování nevykazuje žádné zvíře v moderní ZOO. věděl bys to, kdybys tam občas zašel. Ale to ty jakožto fanatik neuděláš a dál budeš šířit blitky o tom, jak se tam chudáci trápí.
BTW velikost území je v přírodě mnohem větší proto, že na menším by se zvíře prostě neuživilo. Pokud je někde nadbytek potravy, zmenšují se i teritoria.
A že ZOO nepomáhají vracet druhy do přírody? Co rysi, koně Převalského, supi, orli a jiní dravci, sovy, zubři? Uvědomuješ si, že například zrovna ti koně byli v přírodě do posledního jedince vyhubeni a jen díky odchovům v ZOO a následné reintrodukci se opět vyskytují v původní domovině?
Prosímtě, nepiš o věcech, o kterých nic nevíš. Děláš ze sebe akorát hlupáka.
více
Odpověď: Rád se nechám poučit o tom, ve které Zoo mohou ptáci létat, šelmy lovit, množit se, bojovat o teritorium, stáda migrovat. Že stereotypní chování nevykazuje žádné ze zvířat v moderních zoo? Stačí se zajít podívat na slony nebo medvědy do nejbližší zoo. Všichni provozovatelé zoo halekají, že chtějí více prostoru pro zvířata - a to málo, co mají, zaplní... atrakcemi pro děti a bufety. Zoo jsou typický příklad pokrytectví, kdy se krutý byznys maskuje za ušlechtilost. Stejně jako například kožešinové farmy nebo cirkusy. více (13. duben)

#24
Eliška
+1
4. březen, elis.mikulaskova (at) gmail.com
Co jsem to zase našla.. studuji Ekologii a ŽP, ZOO podporují ochranu zvířat v exsitu, obnova populací, záchrana malých populací nebo třeba fungují jako záchranné stanice s enviromentální funkcí. Krom toho se zvířata vypouštějí. Dost se přemáhám abych nepoužila vulgarismy ale.. vegani jsou lidi co absolutně nerozumí věci a pro záchranu světa ze sebe dělají... velice chytré. Trapas, díky těmto názorům by jsme o zvířatech nevěděli téměř nic protože drtivá většina co o nich víme pochází právě ze zkoumání zoo, jinak by jsme se taky mohli rozloučit s takovými koňmi převalského, slony a mohla bych pokračovat dál a dál. Než začnete psát nesmysly na bázi třech videí z USA a Indie.. jako sorry, až si o tom něco nastudujete, můžem se pak o něčem bavit. více
Odpověď: Četla jste článek? Je v něm totiž uvedeno, jak moc se mýlíte. Není pravda, že ZOO podporují ochranu, obnovu a záchranu populací, že fungují jako záchranné stanice, že drtivou většinu znalostí o zvířatech máme díky ZOO. Podrobné důvody jsou v článku. A i kdyby měla ZOO zásluhu na záchraně slonů, jakože nemají, rozhodně by pro samotné slony byl lepší žádný život... než desítky let kývání hlavou doleva a doprava na pár metrech čtverečních. Ale chápu, že napsat "všechno jsou to blbosti, autor je blb, nic o tom neví" je pro internetovou generaci tak jednoduché a lákavé. více (6. březen)

#23
Gimi
+1
5. únor, petr-gimi (at) seznam.cz
Zde je patrný rozdíl mezi profesionálním chovatelem a tzv. milovníkem zvířat. Tolik blbostí jsem v žádném článku o zvířatech ještě nečetl.
#22
Matěj
+1
26. červenec 2016, matejbystron (at) email.cz
Souhlasím s autorem. Bolí mě při pomyšlení na zoo
#21
Terka
+3
1. leden 2016, tere (at) blablablabla.cz
Strašně směšná přehlídka autorova fanatismu - naprosto bez jakéhokoliv povědomí o moderních zoo a řeči v komentářích tím víc ukazují, že autor moderní zoo neviděl ani na Google images! XD nejvíc mě baví, když proti sobě dá obrázek údajně nešťastné běluhy (v zajetí) a v protikladu pak údajně šťastné běluhy ("v přírodě").... Ve skutečnosti je i ta "šťastná běluha" vyfocená v zajetí, hahahahahah více
#20
Chriss z Ústeckého kraje
+4
31. červenec 2015
Ať žije ekoterorismus! Vypusťme všechna zvířata ven, aby je při nejbližší příležitosti mohl někdo zabít pro maso, kosti, kůži! Zahoďme programy na záchranu ohrožených druhů, které kvůli lidské chamtivosti vybíjíme dnes a denně! Přivažme se na brány zoologických zahrad, aby do nich nikdo nemohl!

Vážený autore, jděte si Vaši zášť prskat jinam a zameťte si... nejdříve před vlastním prahem. Chtěla bych vidět Vás, jak byste řešil problémy, které dnešní ZOO musí řešit. přeji Vám zažívat bezmoc chovatelů, kteří čekají na verdikt veterináře, zda jejich "děťátko" bude žít, protože mu nějaký ťulpas hodí do výběhu dobrotu, aby se měl v tom "vězení" lépe.
Věřím v zoologické zahrady a v jejich širokou škálu funkcí, znám jejich snahu a většinou se snažím je i podporovat ( např. se vyhýbám palmovému oleji, třídím odpady a šetřím zdroje). Veškeré hranice jsou tu jen kvůli nám - kácíme pralesy, tají ledovce a sportovně lovíme zvířata (lev Cecil,že?). Až se budeme chovat ke svému prostředí tak, abychom v něm opravdu chtěli žít, možná uvidíme zvířata volně. Zatím nedokážeme dát šanci ani té krávě nebo slepici.

Seberme zoologickým zahradám jejich jedinou možnost získávání financí a pak opravdu uvidíme jen ty vybetonované výběhy plné letargických zvířat. Já osobně se budu raději držet svého AKTIVNÍHO ZPŮSOBU ochrany přírody a svoji třídu ve školce budu brát na výukové programy do zoo, kde se naučí něco o zvířatech, chování k nim (můžou si i některá pohladit) a ochraně přírody, než ze sterilního prostředí, kde by mohly sledovat jen dokumenty.
více
#19
Anonym
-4
22. červenec 2015
pavel, ti jeblo ne?
#18
Andrea
-1
22. červenec 2015
Tak zaprvé by mě zajímalo jestli si autor nějakou moderní zoologickou zahradou prošel a myslím tím pracovně, případně si popovídal s kurátory chovů o záměrech a projektech, která ta daná zoologická zahrada má a které mají opravdu smysl - o spoustě z nich normální návštěvník ani neví , ... Jestli ne , pak není o čem ... Za druhé - určitě spousta věcí v zoologických zahradách... není zatím stále úplně ideální pro zvířata , ale nemůžete házet všechny živočišné druhy do jednoho pytle , co se této otázky týká .. nicméně i v tomto ohledu moderní zoologické zahrady dost pokročily a stále jdou dopředu , a spousta odborníků v chovu a u velké části zvířat dokáže dnes velice dobře simulovat přirozené prostředí ... ano jsou zvířata u kterých je to velice náročné až prakticky nemožné. ... Ale bojkotovat zoologické zahrady je nesmysl ... poupravit jejich režim případně vynechat chov zvířat opravdu náchylných ke stresu by bylo mnohem lepší řešení , protože moderní zoologické zahrady mají svůj význam... pokud se bavíme o nějaké rádoby zoologické zahradě někde v Indonesii , kde je to jak v klecových chovech slepic , tak to je jiná více
Odpověď: Víte v ČR alespoň o jedné zoologické zahradě, kde mohou ptáci létat? Kde mohou šelmy běhat a lovit? Kde mohou ryby plavat v něčem, co není ze všech stran prosklené pidiakvárium? Takhle by se dalo pokračovat do aleluja. Když vynecháte všechny expozice, kde zvířata nemohou opravdově žít, co vám zůstane? Skákací hrad, hospoda, prodej suvenýrů a expozice mrtvého hmyzu. Ohromující! (22. červenec 2015)

#17
Jindřiška
-2
22. červenec 2015, Ischica (at) seznam.cz
Já na to mám jen jednu odpověď - Gerard Durrel/není jen černá a bílá.
#16
Greyfur
-1
21. červenec 2015, greyfur (at) azet.sk
Chov zvierat za mrezami je samozrejme prezitok, dnes uz sa miesto mrezi pouziva casto sklo, v mnohych zoologickych zahradach vyuzivaju aj nivelaciu terenu atd. Ale aby sme sa nechytali za slovicka. Vacsina zvierat v ZOOlogickych zahradach uz davno nepochadza z volnej prirody. Vacsinou ide o zvierata z inej ZOO, presuvanie a parenie sa riesi vramci regulacie chovu, aby sa krizili... co najmenej pribuzne zvierata. A teraz, maju sa tieto zvierata proste nechat vsetky utratit? Alebo co s nimi, ked zastavime chov? Kedze sa tu spominalo aki su to dusevni mrzaci, snad ich nevypustime do volnej prirody?

Mozu byt dusevne zmrzacene zvierata pouzite ako vzdelavaci nastroj? Odpoved je samozrejme ano. Vidiet nazivo zviera ako je slon, podat haluzku zirafe atd. je 1000x silnejsi zazitok, ako to vidiet v televizii. Myslim si, ze hlavne v dobe, kedy deti uz nevedia aku farbu ma krava ZOO naozaj ziskava na dolezitosti. Deti vidia v telke tony serialov, rozpravok atd. Ak chcete v dietati alebo v komkolvek povzbudit volu ochranovat nieco, musi to vidiet, mat to na dosah ruky. Povedat niekomu "Pozri si tento film a ten ti povie, preco sa mas byt za tvora, co zije na opacnej strane zemegule" nema taky efekt, ako ked k nemu moze byt blizko, vidiet ho, hoc je aj za mrezami. Ten tvor sa stane realnym, vystupi von z toho pozadia a informacneho sumu, ktoreho mame naokolo viac nez dost. Suhlasim, ze sucasne koncepty ake ma nakrocene napr. bratislavska ZOO patria minulosti. Odporucam ist si pozriet napr. Narodny park Bavorsky prales, kde maju v Neuschonau a este v jednom mieste obrovske vybehy so zvieratami, kde jeden vybeh je asi tak velkosti polovice Bratislavskej ZOO. A mimochodom nevyberaju vstupne...

K podmienkam v ZOO - rozne zvierata maju rozne naroky. Suhlasim, ze najhorsie su na tom masozravce. Tie uz zo samej podstaty potrebuju vybit hromadu energie, co v tych minivybehoch, ktore mame u nas efektivne nejde. Bohuzial sa o tyranie masozravcov pricinili i ochrancovia zvierat, vdaka ktorym je zakazane krmenie zivymi zvieratami. Tym vsetkym potom nemozu tieto zvierata nemozu realizovat niektore prvky spravania, co vedie k porucham spravania. U kopytnikov je situacia lepsia, pretoze popravde tieto zvierata potrebuju len dostatok plochy na pasenie sa, prirodzene spravanie nie je nejako zasadnejsie narusene. Samozrejme ku kazdemu chovu by mal patrit enrichment.

Ku schovanym zvieratam - v ZOO v Brne nie je problem biele vlky a medvede vobec nezahliadnut a opakujem, ze v Bavorsku je to casto standardom, ze zvierata neuvidite, alebo si na ne musite pocihat. Vsetko je to o pristupe tej-ktorej ZOO, nie o principe zoologickych zahrad ako takych.

K neziaducim zvieratam - tu narazame na viac veci. V prirode do dospelosti z 9 mladat casto preziju 2-3. V Zoologickej nemaju problem prezit vsetky - kto z Vas by mal to srdce dat samici obmedzene mnozstvo potravy, aby nedokazala uzivit vsetky mlade a sledovat ako to najslabsie narieka a postupne hynie? NIKTO. Dalsim problemom je, ze hormonalne antikoncepcne lieciva casto predstavuju zdravotne riziko pre matku. A ked sa pristupi ku kastracii, zvierata zase zmenia svoje spravanie. Sterilizacia je zase ovela invazivnejsia a nemozno zabezpecit sterilne prostredie... Niektore ZOO oddeluju samice od samcov, alebo maju skupiny zvierat len jedneho pohlavia. To zase ovplvnuje agresivitu a dalsie atributy spravania. Jednoduche to nie je, Suhlasim, ze ZOO by sa mala postarat, aby neziaduce mladata neboli. V Bratislave mame vlka kastrovaneho. O predaji do cirkusu neviem v nasich podmienkach nic.

"Zoologické zahrady nechávají zvířata zranitelná vůči nebezpečím, kterým se nemohou nijak bránit nebo před nimi utéct. Dochází k otravám, hladovění, utopení při záplavách i uhoření v případě požárů. Zvířata umírají po požití lidské stravy, mincí, plastových sáčků a jiných předmětů, které lidé vhazují do klecí a výběhů. Zvířata v ZOO se navíc často dožívají významně kratšího věku než ve volné přírodě. Například afričtí sloni žijí v přirozeném prostředí třikrát tak dlouho. Velká část narozených mláďat ani nepřežije" To, ze su ludia hovada, s tym ZOO ako taka moc nespravi. Ja som si 100% isty, ze vo volnej prirode umieraju zvierata na slucky dratu, po poziti alobalu, na zaseknutie v plote, zrazenie autom, vyhladovenim po tom co mladatu zastrelia matku, otravami po poziti postriekanych plodin, uhorenim pri lesnych poziaroch, alebo utopenim pri zaplavach. A trufol by som si povedat, ze tych co zomru vo volnej prirode bude viac. Je naivne mysliet si, ze ked zvierata umieraju po poziti cudzorodych predmetov v ZOO, ze nebudu umierat po ich poziti vo volnej prirode, aj ked v ZOO je asi riziko vacsie.

Mytus o uslachtilosti - Kto z Vas vedel, ze ZOO Bratislava je zaroven aj zachrannou stanicou pre cely okolity kraj? Poranene dravce, zvierata atd. To asi nebude uslachtile. ZOO Bratislava sa v minulosti zucastnila zachranneho chovu kona Przewalskeho, ostatne aj so ZOO v Prahe a boli snahy zapojit sa do zachranneho chovu nosorozcov, co sa ale kvoli neplodnosti nepodarilo. Zoologicke zahrady su rezervoarom hlavne velkych bylinozravcov a populacia koni Przewalskeho bola zachranena aj s pomocou zoologickych zahrad. Potom by sa tu este dalo hovorit napr. o zubroch a nosorozcoch.

Je ZOO dobry biznis? Odpoved je: NIE je. Mozno pre ZOO Praha este tak ano, ale treba mat na mysli to, ze ZOO sa o zvierata musi starat 365 dni do roku a dobre trzby zavisia od volnych dni, pocasia a hromade dalsich veci. ZOO ako taka sa rozhodne neda povazovat za terno v ziskoch. Zvierata stoja velke financne prostriedky, rovnako tak veterinarna starostlivost, mnohe zvierata potrebuju exoticku stravu. ZOO tak sosa peniaze z rozpoctu mesta/statu, dalej sponzorov a samozrejme ak sa podari odchovat mlade, z odchovu mladych.

Ak do Zoo chodit nebude, svet nespadne. Tento clanok je ale velmi tendencny a prilis emotivne napisay, nez aby sa dalo hovorit o nejakej objektivite.
více
Odpověď: Jakmile lidé přestanou do zoo chodit, postupně zoo zaniknou, protože provozovatelé z finančních důvodů nenechají zvířata rozmnožovat. Není to okamžitý proces, ale otázka deseti let. Upřednostňovat "zážitek" dětí pozorujících živé zvíře (které se navíc chová úplně jinak než v přírodě) před životními potřebami samotných zvířat je ubohé. Mnohem názornější je třeba dokument od BBC, ve... kterém se zvířata chovají přirozeně v přirozeném prostředí. Narozdíl od zvířat v zoo totiž mohou žít, nejen přežívat.

Zoo samozřejmě byznys je. Stačí se podívat, jak si žijí jejich manažeři. Že mnoho ze zoo prodělává a funguje díky dotacím, neznamená, že to není pro někoho velmi slušný byznys. I zoo s největšími finančními ztrátami stále bez problémů fungují.

Jistě, že je tento článek emotivně napsaný. Proč by neměl být? Články o mučení zajatců Islámského státu jsou taky emotivně napsané. Rozdíl je jen v tom, že lidé ztratili vůči zvířatům cit, přestali je považovat za živé tvory, ale jako věci, se kterými si můžeme dělat, co se nám zlíbí. Přesně takhle se před několika sty lety chovali otrokáři. Tehdy to taky nikomu nepřipadalo divné a kdo to odsuzoval, byl "divný". Dnes přijde lidstvu samozřejmé, že otrokářství nemá na světě místo. A stejně budeme uvažovat za několik desítek let nad zneužíváním zvířat. A budeme se za svou minulost stydět.
více (21. červenec 2015)

Další komentáře
CalmCube2 CMS
RSSGoogle PlusYouTubeVytisknout stránkuGoogle Play Music· Mapa stránek· Mobilní verze · © 1998 - 2017 Michal Škrabálek