Tipy pro hezké fotky: Upravujeme barvy

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 25. červenec 2006

Tipy pro hezké fotky: Upravujeme barvy

Ve volném pokračování článku 15 tipů pro hezké fotky si ukážeme na příkladech, proč je fotka emotivnější se ztmavenými okraji, jak ji udělat přirozenější a jak zneklidňující. Pohrajeme si se saturací, abychom zjistili, jaký vliv má barevné podání na dojem z fotografie.

Všechny příklady týkající se úprav fotografií v grafickém editoru se opírají o Photoshop, avšak s využitím zcela základních funkcí, které naleznete i ve kterémkoliv jiném grafickém editoru. Mohu doporučit například Gimp, který je v češtině a zdarma.

Pracujte s barvami

Svět je složen z barev. Ty jsou samozřejmou součástí našeho života a do značné míry ovlivňují naše emoce. Mnohem více, než si většina fotografů dokáže připustit. Rozdíl ve vnímání krajiny při teplém naoranžovělém západu slunce či studeně modré plískanici je ohromný. A právě tento poznatek můžeme využít, abychom lépe usměrnili emoční působení fotografie.

Tímto článkem si dovoluji vyjádřit nesouhlas s některými profesionálními fotografy, kteří zarytě odmítají barevné fotografie. Černobílá fotka je údajně emotivnější. Dle mého názoru je to pravda jen v malém množství případů a to ještě za předpokladu, že nehodláme s barvami ve fotografii pracovat. Barvy podporují emoce a při vhodném použití jsou velmi dobrým pomocníkem. Na ukázku přikládám tři snímky ve dvou verzích. V původní a barevně upravené.


Původní fotografie.

Zeslabení barevného podání.


Původní fotografie.

Zesílení barevného podání.


Původní fotografie.

Nádech do hnědé barvy.


Atmosféra fotografií se drobnou úpravou barev výrazně mění. Barevné korekce je však třeba provádět s citem. Jinak bude výsledek umělý, nepřirozený a přesně opačný, než jste zamýšleli. Méně zde znamená více. Upravit tonalitu je dobré maximálně v řádu jednotek procent, více už je takříkajíc nasilu. Myslete na to.

Jak na to?

Opět máme v zásadě podobné možnosti, jako u ztmavování. Barevné či přechodové filtry nebo software. První možnost využijí poloprofesionálové a profesionálové nebo odpůrci softwarových zásahů do snímku. Začátečníci a ti, kteří chtějí mít výsledek stroprocentně pod kontrolou, na výběr nemají. I proto se budeme věnovat druhé možnosti.

Následující postup je psán pro Photoshop, v jiných grafických programech bude však stejný nebo velmi podobný. Předpokládám, že základní práci s grafickým programem ovládáte. Pokud ne, nic se neděje, budete se muset trochu snažit a na některé věci si přijít sami.

Pro úpravu barevnosti disponuje každý grafický editor souborem základních funkcí, se kterými si bohatě vystačíme. Většinou je naleznete pod pojmy Saturation. Také proto se u nás vžil termín saturace - je to velmi zjednodušeně ekvivalent pro slovo barevnost. V Photoshopu je nalezneme pod volbou Image (Obrázek) => Adjustments (Úpravy) => Hue/Saturation.


Nástroj pro korekci barevného podání.


V dialogu na nás vyskočí rozbalovací nabídka a tři posuvníky. První posuvník umožňuje upravovat barevnou tonalitu, tedy měnit barevný základ. Ve výsledku se tažením tohoto posuvníku celé barevné spektrum posouvá. Druhý posuvník určuje sílu barevného podání. Nastavením úplně nalevo barvy zcela odstraníte (vznikne černobílá fotografie), posunem doprava barvy posilujete. Tento posuvník nás bude zajímat nejvíce. Třetím lze měnit světlost. Půl minuty zkoušení vydá za deset dlouhých odstavců, tak hurá na to.

Všimněte si také zaškrtávacího políčka vpravo dole - Colorize. Pokud jej zatrhnete, snímek se převede do tónů zvolené barvy. To je také funkce, pomocí níž lze elegantně vytvořit sepia nádech nebo zahalení do snově modrého odstínu. V rozbalovací nabídce pak můžete zvolit barvu, na níž se budou úpravy všech posuvníků vztahovat. Pokud se tedy například přepnete do červeného kanálu (Reds), všechny tři posuvníky budou reagovat pouze na červené kanály vaší fotografie. Ostatní barvy zůstanou nezměněny a můžete tak rychle přebarvit například červené auto na modré.

V některých případech se dokonce hodí některé barvy úplně změnit. I to je možné a povoleno, pokud nebude výsledek bít do očí. Ideální úprava je taková, kterou divák nepostřehne.


Původní fotografie.

Změna barevného tónování využitím funkce Hue/Saturation.


Původní fotografie.

Změna barevného tónování využitím funkce Hue/Saturation.


Až se dosytosti vyřádíte, zapamatujte si, že funkcemi v tomto dialogovém okně můžete vašim fotografiím velmi uškodit. Opravdu to nepřehánějte. U prvních dvou ze tří ukázkových fotografií nahoře jsem hýbal pouze středním posuvníkem - v prvním případě doleva, ve druhém doprava. Třetí ukázka spočívala ve využití další funkce, a to Photo Filter.

Photo Filter je nástroj, který vaši fotografii zahalí do zvoleného odstínu. Funkci naleznete kousek pod Hue/Saturation. V rozbalovacím seznamu uvidíte několik presetů, těm se ale pro lepší pochopení věnovat nebudeme. Jediné nastavení spočívá ve volbě barevného závoje a síle, jakou má překrýt fotografii.


Nástroj Photo Filter.


Představte si to jako tlusté sklo ve vámi zvolené barvě, kterým fotografii překryjete. Experimentujte a zkoušejte, výsledek pak může vypadat nějak takto:


Původní fotografie.

Zahalení do modrého odstínu využitím funkce Photo Filter.


Zahalení do žlutého odstínu využitím funkce Photo Filter.


Moc nedoporučuji využívat přednastavených presetů. Dělá to spousta lidí a výsledky jsou si pak hodně podobné. Zvolením vlastní barvy vytvoříte původnější efekt a hlavně zvolíte barvu, kterou přesně potřebujete. Nemusíte dělat kompromisy, jako například u barevných filtrů přímo pro fotoaparáty.

Pozor si dejte především na to, že použití uvedeným stylem je metoda destruktivní. Pokud ji aplikujete na vaši fotografii a výsledek uložíte, jen těžko z ní dostanete původní verzi. Je lepší tedy pro každou podobnou změnu vytvořit novou vrstvu, nebo využít nedestruktivní metody. Ta spočívá v aplikaci efektu pomocí efektovací vrstvy. Tato může obsahovat některý z vybraných efektů (bohužel jen ty nenáročné na CPU) a lze ji libovolně zapínat, vypínat i dodatečně upravovat:


Vytvoření nové efektové vrstvy.


Ztmavujte

Člověk je zvyklý vidět to tmavší dole. Obloha je světlá, země tmavá, přijde nám to přirozené. Chcete-li, aby vaše fotografie působily přirozeně a nerušivě, držte se toho.

Tuto zkušenost lze však využít i opačně. Chceme-li působit na divákovy emoce, neobvyklým ztmavením horní části se nám to podaří velmi jednoduše. Fotografie bude emotivnější, dramatičtější, můžeme v divákovi vyvolat neklid. Extrémním ztmavením horní části pak docílíme až depresivního rázu. Stejně na nás působí například temné bouřkové mraky. Přirozené, ale neobvyklé a zneklidňující.

Následující obrázky řeknou více. Na prvním snímku je spodní část světlá - podvědomě vnímáme, že něco není v pořádku. U druhého je to lepší. Ztmavením spodní části fotografie působí přirozeněji. U třetí fotky jsem ztmavil spodní i horní část. Sami vidíte, že působí úplně jiným dojmem. Rozhodně emotivnějším.


Původní fotografie.

Ztmavená spodní část.

Ztmavená spodní i horní část.


Jak na to?

Docílit výše uvedeného můžeme v zásadě dvěma způsoby. K lepším (a dražším) foťákům lze dokoupit přechodové filtry, které udělají celou práci za nás. V obchodech seženete velké množství filtrů v různých barvách a intenzitách. Tento článek je však určen spíše začátečníkům, kteří na svůj kompakt přechodový filtr nenasadí, nebo za něj nechtějí utrácet peníze. Pomůžeme si tedy sami, a to pomocí softwaru.

Pominu-li fakt, že softwarové retušování je mnohdy považováno za něco nefér (zatímco stejný výsledek pomocí přechodového filtru už ne), je to prakticky jediná volba začínajícího fotografa. Přechodový filtr sice principielně nikdy dokonale nenahradíme, na druhou stranu bude výsledek přesně takový, jaký požadujeme. Bez kompromisů. Chceme-li tmavší pravou horní část, uděláme si ji.


Původní fotografie.

Ztmavená spodní i horní část.


Ztmavení horní či spodní části obrázku dosáhneme jednoduchým barevným přechodem v nové vrstvě. Budeme mu moci upravovat umístění, intenzitu, směr i barvu. Touto vrstvou pak překryjeme původní obrázek a je vymalováno. Přechod by měl být logicky z černé barvy do žádné. Pozor, ne z černé do bílé, to by nefungovalo.

  1. Přepněte se na nástroj Barevný přechod (Gradient tool - klávesa G).
  2. Barvu popředí nastavte na černou a barvu pozadí na bílou.
  3. Všimněte si vyskočivší lišty úplně nahoře. Pokud na této liště není znázorněn barevný přechod z černé barvy do žádné jako na následujícím obrázku (pozor, ne z černé do bílé!), klikněte na něj a v následujícím dialogu to napravte. Nyní máme vše nastaveno a můžeme barevný přechod použít.
  4. Vytvořte novou vrstvu (CTRL+SHIFT+N) a přepněte se na ni.
  5. Klikněte do spodní části obrázku a táhněte myší zdola nahoru, a to v místech, kde má být snímek tmavší. Obvykle tedy od spodního okraje cca do třetiny. Výsledek bude podobný, jako na tomto obrázku:
  6. Teď už stačí jen nastavit požadovanou průhlednost, což v tomto případě znamenalo 53%.

Ani to nebolelo. S tímto přechodem lze samozřejmě dělat další psí kusy, můžete ho nejen ztmavovat a zesvětlovat, ale můžete mu i měnit barvu, nastavit různé typy krytí, otáčet ho a podobně. Vyzkoušejte např. krytí v režimu Overlay, Hard light a další, efekt bude jiný. Zkuste vytvořit více vrstev přechodů a ty kombinovat. Fantazii a experimentům se meze nekladou.


Přechod z pravé dolní části do levé horní evokuje neklid přicházející bouřky.


Hnědý přechod vytvoří prašnou a špinavou městskou atmosféru.


Se ztmavováním lze kouzlit mnoha způsoby, ale toto není článek vodící za ručičku, který ve výsledku naučí jen kopírovat cizí postupy. Velmi použitelné jsou například nástroje Burn, Dodge a Sponge pod klávesovou zkratkou O (obrázek níže). Pomocí nich lze velmi efektivně a hlavně lokálně zesvětlovat a ztmavovat libovolnou část obrázku. V případě Sponge pak zvyšovat či snižovat barevnost.


Nástroj pro zesvětlení, ztmavení a zesílení či zeslabení barevnosti.

A ještě jednou: opatrně! Když to přeženete, fotku dokonale zkazíte.

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 25. červenec 2006, zobrazeno 38279x, dnes 3x
Hodnocení5.0 (5)

Články > Návody > Související

15+ tipů pro mobilní verzi webu15+ tipů pro mobilní verzi webu
Mobilní uživatelé dobývají internet. A trpí. Pracovat s běžnou webovou stránku na malém displeji telefonu je totiž...
Co dělat, když vás někdo okrade na internetuCo dělat, když vás někdo okrade na inter...
Nakupujete na Aukru, eBay nebo jiných webech? Pak se dříve nebo později stanete obětí podvodu. Tak to prostě je....
13 rad, jak se nenechat napálit na Facebooku13 rad, jak se nenechat napálit na Faceb...
Věděli jste, že Facebook poskytuje vaše velmi citlivé informace lidem, kteří se často pokouší vás okrást nebo vám...
Dark Art - Tajemný koktejl emocíDark Art - Tajemný koktejl emocí
Vyvolávat emoce je cílem téměř každé fotografie. Chcete-li na diváka opravdu zapůsobit a máte rádi temné a smutné...
Tipy pro hezké fotky: Kouzlo ostrostiTipy pro hezké fotky: Kouzlo ostrosti
Tímto článkem pokračuje krátký seriál pojednávající o zlepšování hotových fotografií. Minule jsme si řekli, jak...
15 tipů pro hezké fotky15 tipů pro hezké fotky
Dobrá fotografie vyvolává emoce. Těch lze docílit mnoha prostředky. V tomto článku pro začátečníky se pokusím zmínit...

edit Přidat komentář

Komentáře (7)

#7
lukáš
0
29. březen 2008, akasin (at) centrum.cz
čau potřeboval bych pomoc s vytmaveník fotky můžete mi nikdo poradit?
#6
czech-kid
0
11. únor 2007, kiska.kiska (at) seznam.cz
wooooowww!! moc pekny pozdeji to vsechno vyzkousim!!asi te zacnu cist!!
#5
Karolína
0
16. říjen 2006, @
Ahoj Michale,

chtěla bych se zeptat, co říkáš na kolorizování? A pokud jej někdy používáš, zda bys nemohl napat nějaký článek o vhodném, přirozeném postupu. Právě se zajímám o kolorizace a vypadá to, že na českým internetu je těch povedencýh zoufale málo.

Děkuji.
#4
Petr
0
4. srpen 2006, kluccina14 (at) seznam.cz
Ahoj, ten článek je opravdu super! já se taky učím fotit a až od teď mé fotky začínají nějak vypadat, doufám že se dočkáme dalšího pokračování...např. úpravy černobílích fotek (jas, kontrast atd.) jen bych měl malí dotaz na tebe jako odborníka viděl jsem nedávno nádhernou fotku...byla celá černá a v popředí... byla nějaká moc pěkná barevná kytička. jak se takové fotky fotí? snad né ve tmě. díky a jen tak dál! více
#3
Katka
0
4. srpen 2006, katty.d (at) gmail.com
Ahoj Michale, chtěla bych Ti moc poděkoval za cenné a v této chvíli velmi užitečné rady. Právě se totiž učím "fotit" ) Jen mě mrzí zjištění, že většina, ne-li všechny ty krásné obrázky, jsou upravované počítačově. Nic už není "originál" - snad chápeš, jak to myslím. Nicméně se budu těšit na další rady, abych se mohla ve svém "samostudiu" posunout opět o krok dál.
Odpověď: Ahoj Katko a děkuji. Jakákoliv fotka v časopisech už je dnes upravovaná. Není na tom nic špatného. Využíváme možností, které se nabízejí. Problémem to je v případě, že jsou úpravy přehnané nebo nevhodně udělané.

#2
Petr Pavlíček
0
2. srpen 2006
Ahoj Michale,
Teda klobouk dolu, myslím, že jsi tady dal lidem zcela konkrétní a cenné rady, jak posunout své fotky opravdu mnohem dále... Ne každého by kdy napadlo kdy přemýšlet například o ztmavění těch okrajů atd. Já sám si s tím už rok hraju a fotky na mém webu to hodně posunulo dál. Tak doufám, že si toho lidi budou dostatečně vážit, když k tomu... příjdou jako slepí k houslím Fakt jedeš... supr!
Petan
více
Odpověď: Díky Petře. Jen bych rád ještě znovu upozornil, že méně někdy znamená více. Od doby, co fotky takto upravuješ, mám někdy pocit, že to se softwarem už trochu přeháníš a výsledek pak vypadá hrozně uměle a nepřirozeně. Často snímkům spíš uškodíš, je to moc vidět.

#1
Traka
+1
2. srpen 2006, @
Ahoj, děkuji za další informace k programu photoshop dooufám, že bude i pokračování...
CalmCube2 CMS
RSSGoogle PlusYouTubeVytisknout stránkuGoogle Play Music· Mapa stránek· Mobilní verze · © 1998 - 2017 Michal Škrabálek