Skullmonkeys - nejlepší plošinovka všech dob

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 16. červenec 2012

Skullmonkeys
Hodnocení
Michal Škrabálek
10/10
Fantastické zpracování, spousta nápadů a tuny humoru = nejlepší plošinovka všech dob.

Co se vám vybaví pod pojmy Mario, Donkey Kong, Sonic, Rayman? Nic? Pak ani nečtěte dál. A teď pro ty, kterým se zvýšila tepová frekvence: Klonoa, Crash Bandicoot, Pandemonium, Oddworld, Castlevania... Skullmonkeys! Připomeňte si období let 1995 - 1998, zlatou éru plošinovek.

Plošinovky jako herní žánr jsou už roky mrtvé. Sice se občas objeví smrtelný záškub (v poslední době např. vynikající Rayman Origins), ale to je jen agónie. Milovníkům hopsaček tak nezbývá nic jiného, než seance se starými konzolemi, jako je Sega Mega Drive (1988 - 1997), Super Nintendo (1990 - 2003), Game Boy (1989 - 2003) nebo úspěšná Sony Playstation (1994 - 2000). Pro tyto hračky totiž vznikly ty nejlepší plošinovky všech dob. Ty nejznámější si můžete připomenout v bočním sloupci. V tomto článku se budu věnovat plošinovce s velkým P, královně všech hopsaček, Skullmonkeys.


Plastelínová paráda

Modelování ClaymanaHra Skullmonkeys vyšla v roce 1998. Je to klasická skákačka, kterou od početné konkurence odlišovalo mimo jiné také unikátní zpracování. Celý herní svět je totiž z opravdové plastelíny. Prostředí včetně postaviček ručně vymodeloval Doug TenNapel, tvůrce komixů a filmový animátor. Spotřeboval na to 3,5 tuny plastelíny. Celý herní svět i postavy jsou jako živé. Vydržíte se dlouhé minuty s otevřenou pusou dívat na tu plastelínovou nádheru. A co teprve video sekvence, kterými jsou proloženy jednotlivé úrovně hry. Cílem každého levelu je dostat se z bodu A do bodu B, v čemž vám brání nesčetně (pro)pastí a zákeřných nepřátel. Nepřátel, kteří jsou stejně nebezpeční jako k smíchu. Mezi tím sbíráte různé bonusové předměty, jenž ulehčují hraní, zvyšují počet životů nebo otevírají bonusové levely.

Skullmonkeys - začátek hrySkullmonkeys je nepřímé pokračování PC adventury Neverhood z roku 1996, jejíž zpracování má na svědomí také Doug TenNapel. Neverhood získal mnoho ocenění za tuny úžasných nápadů, plný hrnec libového humoru a fantastický soundtrack. Hra se bohužel příliš dobře neprodávala, protože byla poměrně náročná. Skullmonkeys to měly napravit. Místo logických hádanek se tak autoři zaměřili na "jednoduché" hopsání v přenádherném plastelínovém prostředí. Jenže ouha, prodejnost nebyla o moc lepší. Důvodem byla šílená obtížnost, kterou spousta hráčů zkrátka nepřekousla. Sám jsem Skullmonkeys po vydání hry několikrát dohrál a pokusil se o to znovu po deseti letech, kdy jsem si ji pořídil znovu na eBay. Buď tak stárnu nebo díky novým hrám lenivím, ale už nejsem schopen se dostat ani přes čtvrtý level. Skullmonkeys není pro každého.


Humor, který vám potrhá plíce

Skullmonkeys - Hlavní menuSkullmonkeys i Neverhood jsou nacpané k prasknutí neuvěřitelným humorem. U žádné jiné hry se tolik nenasmějete. Začíná to už v hlavním menu a pokračuje napříč celou hrou. Když necháte hlavního hrdinu, jmenuje se Klaymen, chvíli postávat, začne dělat šílené skopičiny (to by mě zajímalo, z čeho vzniklo tohle slovo). Vytahuje si z oka červy, které pak mlaskajíc pojídá. Utrhne si hlavu a následně s ní diskutuje (že to nejde? Evidentně jste nehráli Skullmonkeys). Klaymen prdí, krká, hýká deseti hlasy, žongluje se svými údy.

Úrovně hry jsou proloženy fantastickými filmovými animacemi, u kterých se budete smíchy válet po zemi. Například když Klaymen sežere bramboru s nápisem "Nejez mě", která mu mimochodem odněkud vletí přímo do obličeje. Nebo když narazíte na jednoho z hlavních nepřátel, jenž je zpracován jako obří digitalizovaná hlava jednoho z programátorů hry. Tvůrci téhle hry byli pěkně křáplí. Mimochodem i řadoví nepřátelé jsou úžasní. Například jeden z nich je zpracován jako parodie na pořekadlo "vyblít se z podoby" - periodicky zvrací a vyskakuje u toho z vlastní kůže. Do toho sbíráte všemožné bonusy typu automaticky naváděný sebevražený holub nebo atomová bomba se steroidy, příp. obranný rotující křeček.

Skullmonkeys - introBavit se budete doslova od začátku do konce. V Neverhoodu se například dostanete do chodby sestávající z desítek místností, ve kterých nic není. Žádní nepřátelé, žádné překážky, jen další a další prázdné místnosti s popsanými zdmi (na kterých je mimochodem celá historie Neverhoodu). Když se asi po deseti minutách (!!!) nekonečného monotónního ťapkání (animace chůze Klaymena je také pohled za všechny prachy) dostanete na konec, upozorní vás cedule, že musíte jít celou tu štreku zase zpět. Nebo narazíte na díru, u které stojí značka Neskákej tam! Neexistuje hráč, který by uposlechl. Samozřejmě následovala smrt, Klaymen se efektně dírou propadl do volného vesmíru. Prča 24/7.


Nejlepší herní soundtrack všech dob

Skullmonkeys - Obal CDTak ocenil herní muziku Skullmonkeys oficiální Playstation magazín a nelze než souhlasit. Hudbu pro Skullmonkeys i Neverhood složil talentovaný šílenec Terry Scott Taylor. Jednotlivé skladby obsahují minimum slov, zato jsou plné všemožných skřeků, blafkání, prdění, jódlování a hulákání v deseti tóninách. Hudebníci se při komponování jednotlivých skladeb museli neuvěřitelně bavit, protože výsledek je prostě fenomenální. Jednu ze skladeb Neverhoodu jsem nechal hrát na vlastní svatbě místo obvyklé svatební melodie při průvodu k oltáři. Oddávající čuměl jak puk. Ve Skullmonkeys jsou rozesety bonusové levely, v nichž hraje na pozadí skladba, jejíž hlavním refrénem je zpěv s textem Here's a little bonus room (doporučuji poslechnout celé, song je plný narážek na počítačové hry a život hráče). Už jen samotný soundtrack zkrátka stojí za to.


Kompletní dvouhodinový Neverhood soundtrack


Příběhové animace

Jednotlivé úrovně hry Skullmonkeys propojují úžasně vtipné filmové sekvence, které by vydaly na celovečerní film. Na některé z nich se můžete rovnou podívat. A znovu. A znovu.

Skullmonkeys - Fazole Skullmonkeys - Křeček Skullmonkeys - Brambora
Skullmonkeys - Sendvič Skullmonkeys - Intro Skullmonkeys - Outro (SPOILER)
Neverhood - Intro Neverhood - Houba Neverhood - Věž


Smutné prodeje

Skullmonkeys se prodaly pouhých 130 000 kopií, což je na hru pro Playstation zoufale málo. Díky tomu už nevzniklo žádné další pokračování. A Neverhood na tom nebyl o nic lépe - během patnácti let se prodalo ušmudlaných 42 000 kopií. Pro představu, dnešní hry prodají i několik milionů kopií během prvního týdne. To činí ze Skullmonkeys i Neverhoodu nejpodceňovanější hry všech dob.

Pokud znáte někoho, kdo vlastní originálku Neverhood, prosím dejte vědět, jsem ochoten za ni zaplatit poměrně vysokou sumu. Totéž platí pro hry Klonoa, Tombi 2 a Castlevania pro PS1.

Máte-li doma jakýkoliv Playstation, sežeňte si Skullmonkeys, protože nic takového už nikdy, opravdu nikdy neuvidíte. Žánr plošinovek definitivně vyhynul před patnácti lety a bezmocně ustoupil moderním 3D střílečkám, které vznikají v neuvěřitelné kadenci jako přes kopírák. V bočním sloupci této stránky pak naleznete podobné hry stejného žánru a v podobné kvalitě jako Skullmonkeys.

Vytisknout stránku Vytisknout stránkuMichal Škrabálek, 16. červenec 2012, zobrazeno 7819x, dnes 2x
Hodnocení5.0 (1)

Články > Herní tipy > Související

Zapomenuté herní perlyZapomenuté herní perly
V současnosti vzniká obrovské množství počítačových her pyšnících se famózním grafickým zpracováním, grandiózním...

Alternativy 32-bitové éry

Klonoa

Klonoa (1997)
Přímá konkurence Skullmonkeys. Obě hry vyšly prakticky ve stejnou dobu, obě jsou podobně kvalitní. Klonoa však byla prodejně výrazně úspěšnější a dodnes se řadí mezi herní klenoty PS1. Klonoa je jedna z prvních her s "2.5D" konceptem, kde se 2D postavičky pohybovaly ve 3D prostředí.

Crash BandicootCrash Bandicoot (1996)
Jedna z prvních pološinovek kompletně 3D a zároveň asi jediná, která stála za to a získala si větší oblibu. Crash Bandicoot s tasmánským čertem v hlavní roli dostal několik velmi úspěšných pokračování pro PS1 i PS2. Pak Sony udělala obrovskou chybu a tuto značku (která se pro Sony měla stát totéž co Sonic pro Segu a Mario pro Nintendo) z nějakého nepochopitelného důvodu prodala. S dalším dílem už se tedy nejspíš nesetkáme.

Adventures of LomaxThe Adventures of Lomax (1996)
Pekelně obtížný zástupce poslední generace 2D plošinovek s old-school hratelností. Grafika i hudba Lomaxe byly opravdu kouzelné, hra obsahovala spoustu bonusů a neotřelých nápadů. Lomax vznikl jako odbočka k zavedené sérii logických her Lemmings.

PandemoniumPanemonium! (1996)
Další důkaz, že originální koncepty vznikaly hlavně v letech 1996 - 1998. Pandemonium byla originální plošinovka s kompletně 3D prostředím, ve kterém se hráč mohl pohybovat pouze "2D", tedy doleva a doprava. Pro každý level bylo možné zvolit si jednu ze dvou postaviček, šaška anebo kouzelnici. Průchod hrou tak byl variabilní a nabízel jakýsi nádech strategie, protože každá z postav měla své výhody i nevýhody. Vzniklo pokračování Pandemonium 2.

CrocCroc (1997)
Jedna z prvních 3D plošinovek, ve které hráč měl možnost procházet prostředím svobodně, nikoliv jen vlevo a vpravo. Více než čtyři miliony prodaných kopií (vidíte ten kontrast oproti 130 000 kusům Skullmonkeys?) malého zeleného krokodýla zajistily další pokračování. Později vznikly i předělávky pro mobilní telefony.

Oddworld: Abe's OddyseeOddworld Abe's Oddysee (1997)
Jedna z nejoceňovanějších 2D plošinovek všech dob. Na svou dobu neuvěřitelné výtvarné, grafické, zvukové i hudební zpracování, krásný příběh a spousta logických hádanek udělaly z této hry naprostý hit. Namlsaní tvůrci naplánovali celou pentalogii, z čehož sešlo třetím pokračováním, který už byl ve 3D a udělal ostudu skvostnému prvnímu a druhému dílu (Abe's Exoddus).

Castlevania Symphony of the NightCastlevania Symphony of the Night (1997)
Pokus o vzkříšení osmibitové legendy nemohl dopadnout lépe. Japonští umělci z Konami dokonale vyvážili propojení několika herních žánrů (plošinovka, akce, adventura, logické hádanky a RPG systém) v obrovském a propracovaném herním světě. Jedná se o čtrnáctý díl série, která pokračuje i na dnešních konzolích, samozřejmě (a bohužel) již plně ve 3D.

TombiTombi, Tomba (1997)
Velmi inovativní 2D plošinovka v 3D prostředí s prvky adventury. Hráč plnil nápadité úkoly v nádherném kresleném světě plném zlých růžových prasat. Tombi dosáhla značkých úspěchů mezi recenzenty i hráči, což umožnilo tvůrcům udělat druhý díl. Ten se povedl také náramně a obě hry tak patří mezi nejlepší (a nejvzácnější) ukázky plošinovek 32bitové éry. Originálku Tombi se mi nedávno povedlo získat výměnou za pět kvalitních her pro PS3.

Heart of DarknessHeart of Darkness (1998)
První hra s orchestrálním soundtrackem a profesionální animací, jaké jsme do té doby mohli vidět pouze v animovaných filmech. Heart of Darkness byla prokládána více než hodinu a půl dlouhými renderovanými sekvencemi, a i proto se roztáhla na tu dobu nevídané 2 CD. Animace postav ve hře byly složeny z tisíců framů, což vytvořilo opravdu filmový dojem z celého díla.

RaymanRayman (1995)
Pravděpodobně nejprofláklejší 2D videoherní série všech dob. Rayman byl patrně nejlepší plošinovka své doby s nádhernou malovanou grafikou, neuvěřitelnou rozsáhlostí a pekelnou obtížností, která nijak nepokazila fantastickou hratelnost. Rayman existuje snad na všechna zařízení včetně PC a mobilních telefonů. Nedávno vyšel povedený HD remake Rayman Origins pro PS3, který považuji za jedinou povedenou předělávku 2D hry v celé videoherní historii.


Alternativy 8 a 16-bitové éry

Jen letecky: Earthworm Jim, Gex, Jazz Jackrabbit, Donkey Kong Country, Sonic, Contra, Super Mario, Megaman, Pitfall, Prince of Persia, Bubsy, Golden Age, Aladdin, Lion King, Alex Kid, Soccer Kid, Prehistorik a další. Zlaté časy Nintenda, Super Nintenda, Game Boye, Segy Megadrive (Genesis) a Neo Geo.


Alternativy 64 a 128-bitové éry

Opět letecky (už není moc o co stát): Ratchet & Clank, Sly Cooper, Jak and Daxter, série LEGO, Rayman Origins, LittleBigPlanet. Naprostá většina her vydaných v této generaci kvalitou nesahá ani po kotníky hrám předchozích generací. Už ne tak zlaté časy PS2 a PS3. Na těch také vyšla skvělá sbírka Sega Mega Drive Collection obsahující spoustu šestnáctibitových kousků v původní podobě a na jediném disku.


edit Přidat komentář

Komentáře (10)

#10
Slovy
0
18. leden 2017, slovy.racek (at) seznam.cz
Ahoj máte typ kde to dnes eště sehnat? díky
Odpověď: Ahoj, s trochou štěstí na eBay. Hodně draze. (19. leden 2017)

#9
anonymní
0
23. červen 2015
A tvůrce Neverhoodu, Doug TenNapel, právě dokončuje novou plastelínovou adventuru Armikrog!
#8
SARLOTA
0
7. březen 2014, sarlotka1000 (at) seznam.cz
prosim moc schanim tuto a i pandemonium 1i 2 dil moc dekuji
Odpověď: Na eBay je občas k sehnání.

#7
Krank
0
19. prosinec 2013, Krank (at) krank.cz
To tě teda hodně nadchlo
#6
Nikolka
0
26. červen 2013, Nikolaus9 (at) seznam.cz
Ahojte lidi . mate nekdo tuhle hru? ja ji ztratila ale nevim ejslti by sla na Playstation 2 ? diky ahoj
#5
Paula
0
21. březen 2013, HolesMichal (at) seznam.cz
Ahoj nemnel bys nahodou hru na ps2 crash bandicoot?nasa je uz poskrabana a skace.deti to milujou i ja maminka,ted jsou nemocni,lezi,nudi se,tak bych si zahrali.dekuji za odpoved.Holesova
#4
Ondra
0
6. říjen 2012
Souhlasím, tahle plošinovka je prostě super
#3
anonymní
0
3. září 2012
Ahoj je to super hra,zrovna ji mastíme s dcerou jen škoda,že neznáme všechny kody,mohly byste někdo poradit na meil bryky.verca (at) seznam.cz Díky
#2
Honza
0
25. červenec 2012, honza.schejbal (at) gmail.com
Tak plošinovky to bylo něco. Kdysi jsem u toho strávil hodiny a hodiny.
#1
tenzo
+1
18. červenec 2012, info (at) jinefoto.cz
Joo tahle hra mne stala nervu ale parada
CalmCube2 CMS
RSSGoogle PlusYouTubeVytisknout stránkuGoogle Play Music· Mapa stránek· Mobilní verze · © 1998 - 2018 Michal Škrabálek